مراقبت ضعیف و مدیریت ناکافی دیابت به بهای زندگی است

بر اساس گزارش موسسه ی دیابت بریتانیا 40 درصد از بیماران دیابتی به تمام چک آپهای توصیه شده ی مورد نیاز برای مدیریت دیابت عمل نمی کنند. عدم مراجعه برای چک آپ منظم و معاینات دوره ای منجر به مرگ و میر و تحمیل هزینه های زیاد به بیمه های درمانی می شود.

ده درصد از بودجه ی بیمه خدمات درمانی صرف دیابت می شود که 80 درصد از آن صرف درمان عوارض دیابت می گردد. این موضوع نشان می دهد مقادیر بسیار اندکی از بودجه صرف مراقبتهای بهداشتی پیشگیرانه می گردد در حالیکه انجام مراقبتهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بروزعوارض دیابت ضروری است.

دراین گزارش پیشنهاد شده است به این مشکل بطور ریشه ای رسیدگی  گردد، اینکار از طریق جلوگیری از دیابت نوع 2 و تشویق به کنترل بهتر دیابت نوع 1 از طریق آموزش مدیریت دیابت امکان پذیر است زیرا هزینه های درمان عوارض ثانویه ی دیابت نظیر شیوع بالای بیماری کلیوی، بیماریهای قلبی عروقی، نوروپاتی، رتینوپاتی، قطع عضو و مرگ ومیر زودرس برای بیمه های خدمات درمانی بسیار سنگین است.

در واقع وضع مراقبتهای بهداشتی نسبت به  قبل بدتر شده است، سال گذشته تنها 16 درصد از افراد مبتلا به دیابت  نوع 1 توانستند به اهداف توصیه شده ی درمانی دست یابند و این درحالیست که تنها 43 درصد  از بیماران برای هشت چک آپ سالانه ی سلامت درطول سال گذشته به کلینیک های مورد نظر مراجعه کرده اند ولی درسال  جاری این آمار به 41 درصد کاهش یافته است.

در سال جاری تنها 46 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که کمتر از 40 سال سن داشتند برای هشت چک آپ سالانه ی سلامت مراجعه کرده بودند، اطلاعات موجود نشان میدهد این روند در سالهای متوالی بهمین صورت ادامه یافته است و در این گزارش اعلام شد که افراد درسنین کار نسبت به افراد مسن مراقبت های کمتری را دریافت  می کنند.

باربارا  یانگ  مدیر اجرایی دیابت بریتانیا می گوید: این مشکل به صرف پول مربوط نمی شود در حقیقت  انجام مراقبتهای استاندارد به صرفه جویی درهزینه ها کمک می کند و از فشار مالی بروی بخش بهداشت و درمان می کاهد.

این مشکل به معاینات انجام شده توسط پزشکان عمومی و ارجاع افراد دیابتی  برای چک آپهای هشت گانه به بخشهای دیگر و از سوی دیگر انجام حمایت و آموزش های لازم  برای کنترل و مدیریت بهتر بیماری مربوط است. انجام تمام این اقدامات با یکدیگرموجب بهبود مراقبتهای دیابت در بیمارستانها میگردد و این موضوع به افراد دیابتی شانس یک زندگی طولانی وسالم را می دهد و صرفه جویی قابل توجهی را درهزینه های بهداشتی و درمانی موجب میگردد.

برای این کار بهتر است با مسئولین بهداشتی برای ارائه ی بهتر و موثرتر مراقبت ها و خدمات  درمانی هماهنگی های لازم انجام شود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/poor-diabetes-care-costing-lives-96780075.html